24 oktober 2010

Svensk hiphop historia.

Början 

Per Cussion och Grandmaster Funk är ansedda som de som tog hiphopen till Sverige. 

1984 släppte de låtarna "Don't Stop", "Snow Blind" och "Payin´ The Price". 

Breakdancing hade kommit till Sverige året tidigare och spreds snabbt, 

pionjärerna där var Robot Lasse, Mark, Spiriooch Perkeles.

Under sommaren 1984, efter en större danstävling, slogs sig Double M Crew, Abdula & The Rockers, Rock Ski, 

Almighty T samt MC II Freshsamman för att bilda hiphopkollektivet Ice Cold Rockers, en grupp bestående av rappare, 

skratchare, dansare och graffitikonstnärer.Broadcaster D och One Eye Que (senare mer känd som Ayo) startade sitt samarbete.

Sverige, utanför Stockholm, upptäckte snart hiphop när den populära filmen Stockholmsnatt, med IC Rockers i roll listan,

 kom ut. Pop-C ochSnoopy var på soundtracket och hade 1986 en hit med singeln "Next Time".

 Nya artister följde i deras spår. Rob'n'Raz producerade singelnCompetition Is None som innehöll dub och dancehallinfluerad

 rapp från Papa Dee. See-Que, från Stockholm, samarbetade med det amerikanska skivbolaget Priority Records på deras 

samlingsalbum Basement Flavor.

Den första riktiga rappsången på svenska var "Jag Är Def" av MC Tim som kom 1989. Året efter bildades Just D och deras beslut att spela in på svenska gav dem många fans, och introducerade rapp till den större publiken.

Första genombrottet 

I slutet av 1980-talet blev hiphopen alltmer populär i Sverige.

 Den internationella succén som Neneh Cherry hade med sitt album Raw Like Sushi gjorde att svenska medier tog genren på

 större allvar. 

Svenska mästerskapet i rapp hölls för första gången 1989 och vinnaren var ADLsgrupp Sons Of Soul.

 På andraplatsen kom Ms Melodie, som senare hade karriär under namnet Leila K.

 I följden av Neneh Cherrys framgångar hade Leila K en internationell crossover hit med rapplåten "Got To Get". 

Det fanns nu en solid marknad för hiphopmusik och skivbolag började rekrytera talanger.

Just Ds ironiskt namngivna album Rock N Roll blev populär med många människor som för första gången tog till sig hiphop. 

Snoopy (mer känd under namnet Quincy Jones III) flyttade till USA för att producera artister som 2Pac, Young MC, LL Cool J 

och Ice Cube.[2] The Sure Shot Groove (MC Stranger och Complicated C) debuterade med Rhymes R Flowin'. 

Kollektivet Infinite Mass vann den svenska kvalifikationsfinalen till World Rap Competition och gav ut EPn Da Blackmass. 

En av deras sånger, "Shoot The Racist", var på soundtracket till filmen Sökarna som kom ut 1993.

 Sången döptes sedan om till "Area Turns Red" efter en del mediakontroverser angående låttexten.

The Latin Kings startade en ny våg inom svensk hiphop.

 De använde sig av det multieiska ungdomsspråket Rinkebysvenska för att beskriva livet i miljonprogramsförorterna i 

Stockholm. Deras debutalbum Välkommen till Förorten som producerades tillsammans med Gordon Cyrus, en av grundarna 

till Sveriges första "urban music" labeln, Breakin Bread, var en succé på listorna och en favorit med kritikerna.

 Den kommande generationen av hiphopare skulle skilja sig från den tidigare genom användandet av det svenska språket, 

till skillnad från det exklusiva användandet av engelska av Sveriges första generation rappare.

Andra genombrottet 

1998 debuterade Petter med albumet Mitt sjätte sinne, som blev en succé och ledde till ett stort mainstreamintresse för

 hiphop på det sena1990-talet.[4] Med honom kom en samling andra artister, som Thomas Rusiak, DJ Sleepy och Eye N' I. 

Bland de andra artister som fick mainstreamgenomslag efter Petter finns Ken Ring och Ayo. 

Feven släppte sitt kritikerrosade album Hela Vägen Ut.

 Looptroop fick uppmärksamhet både i Sverige och internationellt för sin ofta samhällskritiska hiphop. Timbuktu, från Lund,

 slog igenom och fick rykte om sig som en av Sveriges allra mest populära emcees.

2000-talet 

Nyare artister som fått ett nationellt rykte inom mainstream-media inkluderar: Bardhë, Promoe, Snook, Ayesha, Fjärde Världen,

 Fattaru, Ison & Fille, Advance Patrol, Adam Tensta, Lazee, J-Son och Organism 12.

Många av dessa artister har varit exponerade för en svensk hiphopkultur sedan de var födda, 

eller åtminstone väldigt unga. På ett sätt har den svenska scenen blivit mindre explosiv,

 men även mindre sårbar för att bli utrotad. Influenserna från amerikansk hiphop är inte längre fullt så påtagliga,

 amerikansk hiphop är fortfarande betydelsefull men influenser kommer även från fransk, brittisk, och japansk hiphop, 

samt andra länder och regioner runt jorden med intressanta och innovativa musikscener.

Det finns gott om olika hiphopgenrer representerade inom svensk hiphop. 

Alternativ hiphop är troligtvis större än Gangsta och Hardcoretillsammans. 

Kollektivet Kartellen är huvudexemplet,

 och har på relativt kort tid kommit väldigt långt,

 motivationen till det enligt medlemmen kinesen är att ungdomar i orten känner igen sig i våra texter.

 Det finns också många fusionsgenrer som Neo soul, Grime, och Reggaeton.

Till stor del på grund av fildelning och förändrade konsumentvanor så är antalet sålda skivor för

 en artist nödvändigtvis inte en korrekt indikator för hur populär eller betydelsefull artisten är

 Det finns svenska hiphopartister som släpper skivor som de vet kommer bli en ekonomisk förlust,

 med förhoppningen om att tjäna igen pengarna genom konserter, andra liveframträdanden, sponsring,

 reklam och diverse projekt.

Kända artister 


Huvudartikel: Kategori:Svenska hiphopmusiker

Listan över folk som har gjort sig ett namn inom hiphop-Sverige är lång.

 Med några få undantag (Feven, Melinda Wrede och Remedeeh) är de flesta män.

 Artister som har haft internationella framgångar inkluderar Quincy Jones III, Looptroop Rockers, Max Peezay och Million Stylez.

Den icke-kommersiella hiphopen 


Det har alltid funnits falanger inom den svenska hiphopen som har reagerat mot den mer 

kommersiella aspekten av musikbranschen,

 och försökt hitta alternativa distributions- och marknadsföringskanaler för musiken.

 Internet har haft stor betydelse för kommunikation av media och genom olika nätgemenskaper

 har även personer utan skivbolagskontrakt kunnat hitta en publik för sin musik.

 Exempel på sådana communityn som är centrerade kring svensk hiphop är DubCnn.se, Frizon.info och Whoa.nu.

Andra webbplatser som används för spridning av musik inkluderar YouTube, Facebook och MySpace.

Graffitikulturen inom svensk hiphop 


Graffiti har, åtminstone historiskt, setts som en konstart tillhörande hiphopen. 

Man har ofta talat om graffiti som ett av hiphopens fyra element (tillsammans med MCing, DJing samt breakdance). 

Filmerna Style Wars och Wildstyle slog igenom i Sverige under första hälften av 1980-talet

 och fungerade som viktiga inspirationskällor, och det gjorde även kultfilmen Stockholmsnatt från 1987.

 De första graffitimålarna i Stockholmsområdet hade namn som Disey, Merley (mer känd som Liam Norberg),

 Puppet, Razor, Zappo och Ziggy

Rapparen Promoe hade 2004 en klubbhit med låten "These Walls Don't Lie", 

som handlar om graffitikulturen i Sverige, och om riskerna som togs av målarna.



http://www.youtube.com/watch?v=e2_K6zS9o14






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar